De fasen van de productie van een bedrijfsfilm

De fasen van de productie van een bedrijfsfilm
Je wilt een bedrijfsfilm laten maken en bent benieuwd naar wat er allemaal bij komt kijken. In dit artikel wil ik je als opdrachtgever inzicht geven in de fasen die je tijdens de productie van een bedrijfsfilm doorloopt. Van eerste idee tot eindmontage.

Van idee tot script
Brainstormsessie en locatiebezoek
In de eerste brainstormsessie formuleren we de kernboodschap van de bedrijfsfilm. Je levert de input om de kernboodschap te onderbouwen en uit te werken.
We kiezen de juiste stijl.
Je leidt me rond op de locatie zodat ik een goed beeld heb van je bedrijf en de mogelijkheden voor de opnamen.

Synopsis en begroting
De informatie uit de brainstormsessie werk ik uit in een synopsis van enkele A4-tjes. Hierin omschrijf ik het onderwerp, de doelgroep, het doel, de vertoning, de stijl van de bedrijfsfilm en een outline.
Ik lever een begroting aan. De kosten zijn gebaseerd op de ideeën in de synopsis.

Script
Aan de hand van de synopsis en jouw inhoudelijke input kan het script worden geschreven. Ik kan het script en de commentaartekst schrijven. Wanneer je hier ervaring mee hebt kun je het script ook zelf aanleveren. Ik kan je adviseren over de tekst en ik kan je script verder uitwerken naar een beeldscript, waarin de beelden, de grafische elementen en het audio worden verwerkt.
Met een goed script heb je inzicht in hoe de bedrijfsfilm er uit komt te zien. Afhankelijk van de complexiteit zijn in de fase van scriptontwikkeling één of twee besprekingen nodig.


De offerte
Op basis van het goedgekeurde script ontvang je de definitieve offerte. Hierin vindt je het definitieve bedrag wat de bedrijfsfilm gaat kosten.

Opnamen
Na goedkeuring van de offerte worden de opnamedagen gepland. Ik plan de opnamedagen bij voorkeur aaneensluitend. Een opnamedag bestaat uit 10 uur.

Een opnameploeg of crew bestaat in principe uit 2 personen; een regisserend cameraman en een technicus. Bij grotere producties bestaat de crew uit een regisseur, een cameraman en een technicus, eventueel uitgebreid met een belichter, visagist, figuranten of acteurs en andere specialisten.

Aan de hand van het script wordt een draaiboek gemaakt. Hierin staan de locaties, de op te nemen scenes en de geplande tijden.

Tips voor efficiënte opnamedagen

  • Informeer vooraf alle medewerkers op de betreffende locaties en vertel wat er van hen wordt verwacht..
  • Medewerkers die in beeld komen kun je een quitclaim laten ondertekenen, waarmee zij toestemming verlenen om in beeld te komen. Deze toestemming is voor onbepaalde tijd.
  • Voorzie medewerkers van eventuele bedrijfskleding en zie er op toe dat zij tijdens de opnamen correct en volgens de veiligheidsinstructies gekleed zijn.
  • Zie er op toe dat de locaties schoon zijn en er netjes uit zien.
  • Het is efficiënt als een medewerker van je bedrijf kan assisteren met voorzieningen voor elektra of schoonmaken ter plaatse.
  • Zorg dat je zelf bij de opnamen aanwezig bent. Zo zie je wat er wordt opgenomen en houdt je de vinger aan de pols.  Je kunt zo er op toezien dat alle handelingen van medewerkers volgens de gangbare procedures verlopen.

Montage
Direct aansluitend aan de opnamen begin ik met de montage. De beelden worden volgens het script op een tijdlijn gezet. Globaal geldt dat voor elke opnamedag 1,5 tot 2 montagedagen nodig zijn.

In de montage wordt er telkens een dimensie aan de bedrijfsfilm toegevoegd. De gesproken tekst ofwel voice over is opgenomen en wordt onder de beelden gezet. Dan volgt de grafische vormgeving, die aansluit bij je huisstijl. Motion graphics, zoals bewegende beeldteksten of grafieken benadrukken de belangrijke feiten. Animaties die zijn gemaakt om processen te visualiseren die niet met de camera opgenomen kunnen worden, komen op de tijdlijn.

De laatste maar niet minst belangrijke dimensie is muziek. Het meest krachtig werkt speciaal voor jouw bedrijfsfilm gecomponeerde muziek. Daarmee krijgt de bedrijfsfilm precies de dynamiek en sfeer die je wenst. Omdat de muziek op de beelden wordt gecomponeerd worden accenten in beeld of gesproken tekst extra ondersteund en krijgt je bedrijfsfilm een optimale impact. Wanneer het budget het gebruik van gecomponeerde muziek niet toelaat, maken we gebruik van rechtenvrije stockmuziek.
In de audionabewerking kunnen nog geluidseffecten worden toegevoegd en worden de verschillende geluidssporen gemixt.

Als de montage klaar is krijg je de eerste versie van je bedrijfsfilm te zien. Eventueel kunnen er nog  kleine aanpassingen worden gedaan.

Publicatie
Je bedrijfsfilm kan in elk gewenst formaat worden aangeleverd. Je kunt de bedrijfsfilm plaatsen op je website. Als je wilt kan ik een eigen YouTube kanaal voor je aanmaken. Ik kan je ook helpen met zoekmachineoptimalisatie, waardoor je bedrijfsfilm beter gevonden wordt.

Wil je een bedrijfsfilm laten produceren? Bel me op 06 51579815. Je kunt ook een mail sturen naar info@moringmedia.nl of gebruikmaken van het contactformulier.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>